Je bent de trotse eigenaar van een prachtig bedrijf. In een moedige bui besluit je zelf de teksten voor je website te gaan schrijven. Omdat jij weet waar jouw bedrijf voor staat, kun jij als beste de ‘melodie’ vinden om je bedrijfsdoelen mee te verklanken. Maar hoe pak je deze uitdagende taak nu aan?

DEEL JE WEBSITE IN HOOFDSTUKKEN OP

Begin voor je aan het schrijven slaat met het bedenken van een goede hoofdstukindeling voor je site. Welke kopjes kan de website bezoekers straks aanklikken, en welke naam ga je deze geven? Bedenk welke informatie je aan het licht wilt brengen en hoe je deze het beste in overzichtelijke tabs in kan delen. Deze hoofdstukken kun je natuurlijk waar nodig onderverdelen in subtabs, waarmee je de hoofdtabs in verschillende onderdelen opsplitst.

VERGEET NIET TE NAVIGEREN

Als je de basisindeling van je hoofdstukken bepaald hebt is het belangrijk een goede navigatie te bedenken. Een navigatie is de klikroute die de bezoeker door de site af kan leggen. Zorg ervoor dat deze simpel en toegankelijk is. Je wilt immers graag dat mensen de informatie over jouw bedrijf ook echt lezen en dat kan alleen als je zorgt dat ze die eenvoudig vinden. Put je niet uit in ingewikkelde infrastructuren maar bedenk dat de lezer gediend is bij een transparante informatieverdeling.

DE AANTREKKING VAN KORT

Schrijf nu de tekst voor de tabs of subtabs. Zorg ervoor dat je de informatie per hoofdstuk goed verdeelt en kies liever voor kort en bondig dan voor breedsprakig. Een site is geen boekwerk, en moet de lezer prikkelen een afspraak te maken met je bedrijf, of contact te leggen met jou als professional. Geef dus niet alles weg, er mag best iets te raden overblijven. Een nieuwsgierige lezer wordt wellicht wel een toekomstige klant!

DE TAAL VAN GOOGLE

Tegenwoordig is een site niet alleen het visitekaartje van je bedrijf, maar ook een digitaal acquisitiemiddel. Daarom is het belangrijk dat je site goed gevonden kan worden. Verdiep je voor je de teksten gaat schrijven in de wereld van SEO. Door bepaalde kernachtige zoektermen in je tabs te verwerken en deze in de inhoud van het desbetreffende hoofdstuk terug te laten komen, zorg je dat Google je site makkelijker vindt. Denk je dat je er echt niet uitkomt, dan kun je altijd het advies van een goed tekstbureau vragen, dat ervaring heeft met het schrijven van SEO teksten.

Fotografie: Wiebren Altena van De Blauwe Spreeuw